De plannen om in de loop van volgend jaar en in 2023 van de Gedempte Gracht en Gedempte Burgwal een alternatieve fietsroute te maken voor de huidige route door de Grote Markststraat, kunnen nog niet op enthousiasme rekenen van betrokkenen. Jos de Jong, voorzitter van de Haagse afdeling van de fietsersbond, ‘krijgt er geen warm gevoel bij’. Dit bleek tijdens de online bijeenkomst van 17 november 2021 over dit thema.
Ook Marieke de Jong van het wijkorganisatie van het Oude Centrum is helder in haar conclusie. “Je kunt het wel een fietsstraat noemen, maar dat is het eigenlijk niet. Het is een expeditiestraat, waarbij voor fietsers de veiligheid in het geding is.”
Het ziet er inderdaad vooralsnog naar uit dat passage via Gedempte Gracht, Gedempte Burgwal en Lutherse Burgwal helemaal geen fietsroute kan worden. Weliswaar wil de gemeente de parkeerplaatsen verwijderen en meer groen, fietsparkeerplaatsen en terrassen stimuleren, maar het blijft een route voor automobilisten, die er dan weliswaar niet meer kunnen parkeren, maar er wel voortdurend onderweg zullen zijn om een parkeerplek elders te zoeken.
Bestelbusjes
De route blijft ook de hele dag door een laad- en losgebied voor bestelbusjes, die de vele restaurants aan deze straten moeten bevoorraden.
Jos de Jong: “Ik heb daardoor het gevoel dat een fietsroute niet kan in een straat met zo’n smal profiel.” Ook de parkeerplaats bij de Bijenkorf met haar uitrit aan de Gedempte Gracht is hem een ‘doorn in het oog’. Die kan daar dan volgens hem onmogelijk blijven. “Als de Bijenkorft zo graag de fiets uit de Grote Marktstraat wil, heeft dat een prijs.”
Aan de kruising met het Spui wordt ook nog niets gedaan zo concludeert de Jos de Jong. Fietsers richting station Den Haag Centraal moeten hier het Spui kruisen via een ‘S-bocht’ voor de Bibliotheek langs richting Kalvermarkt. Een handeling die nu niet erg logisch en veilig oogt.
Wethouder Robert van Asten van verkeer heeft echter wel vertrouwen in deze route boven die door de Grote Marktstraat, omdat voetgangers in de plannen sterk van de fietser worden gescheiden door een duidelijk en breed trottoir, wat in de Grote Marktstraat nu niet het geval is. Maar dat is iets wat in de Grote Marktstraat natuurlijk ook te realiseren zou zijn.